LagaiPhone.se Allmänna Köpvillkor för Konsumenter (E-handel)

Dessa villkor (Köpvillkor) gäller för samtliga köpavtal som du som konsument sluter med (LagaiPhone.se), organisationsnummer 556965‑6894, registreringsnummer för mervärdesskatt SE556965689401, e-postadress [email protected] Göteborg, Västra Götalands Län. när du handlar på webbplats www.lagaiphone.se Bestämmelserna i ex. konsumentköplagen (1990:932), lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt personuppgiftslagen (1998:204) tillämpas på samtliga köp konsumenter gör via Webbplatsen.

  • Viktig information om reparationstid, merinfo …
  • Garantin gäller 100 dagar från det datum som står på fakturan.
  • Alla reservdelar och tillbehör från LagaiPhone.se har EU-standarder.
  • Felsökningsbeställning är ej återbetalningsbar. Ta ditt beslut innan du gör en beställning online.
  • Garantin gäller inte på krossad, repor eller synliga skador (skärm / glas).
  • OLED-skärmar om de blir komplett svarta utan bild, omfattas inte av garantin.
  • Garantin gäller endast när det är fel på hårdvaruprodukter köpt av oss. Det tillkommer en administrativ avgift på 99 kr för alla under garantifelsökning och reparationer.
  • Vid garantin service står kunden för returfrakten.
  • Vi ansvarar ej för kundens lagrade data. Vi rekommenderar starkt att du säkerhetskopierar alla viktiga filer och dokument innan du lämnar eller skickar in enheten för service.
  • OBS! Vid reparationer på vattentäta modeller kan vi ej lämna någon garanti att de är vattentäta efter reparationen.
  • Garantin gäller ej mjukvara.
  • Garantin gäller ej för skada som uppkommit på grund av felaktigt handhavande och / eller dålig skötsel av produkten.
  • Vid eventuellt misstänkt hårdvarufel på produkten, vänligen kontakta oss, innan Ni avser lämna in produkten.
  • Vid eventuellt misstänkt hårdvarufel på produkter, vilka har direktgaranti eller direktservice till slutanvändaren av tillverkaren, vänligen kontakta tillverkaren. Vi tar ej emot dessa produkter för service, utan administrativa kostnader.
  • Garanti gäller ej om kunden monterat in produkter, vilka skadat hårdvaruprodukterna sålda av oss.
  • Garanti av kompatibilitet gäller ej för produkter köpta av oss, som visar sig vara inkompatibla med produkter ej köpta av oss. som visar sig vara inkompatibla med produkter köpta av oss, för vilka vi ej testat kompatibiliteten med varandra.
  • Vi har inte Pen funktion garanti efter reparationen.
  • På grund av vår begränsade lagringskapacitet kommer vi att hålla kvar enheterna i upp till 30 dagar efter att vi kontaktat dig för att hämta din enhet. Efter 30-dagarsperioden, om vi inte har hört från dig, kommer vi att betrakta din enhet som övergiven och vi  kommer att ha rätt att sälja enheten för att få tillbaka servicekostnader och delar som använts för att fixa din enhet, eller så återvinner vi enheten om det inte fungerar. Vi kan inte garantera att din utrustning inte kommer att kasseras efter den första 30-dagarsperioden, så det är viktigt att du hämtar din utrustning i tid eller gör överenskommelser för att lagra din utrustning tills du kan hämta den. Om du ordnar upphämtning efter 30 dagar, kommer du att faktureras 300 kr i månaden för lagring. (Kommer att skickas för att återvinna)
  • Felsökningsavgiften återbetalas ej. Om reparationskostnaden är lägre än 1000 kr kan vi reparera enheten utan att informera kunden. För högre kostnader kommer vi att kontakta kunden först.
  • Alla korttransaktioner bygger på bankernas 3D-Secureteknik och krypteringen är 128 bitar (SSL certifikat) på payson.se hemsida.
  • Notera returavgiften för felbeställningar 299 kr.
  • Reparationsförsöks avgift: Vi tar ut en avgift för reparationsförsök för de flesta enheter som behöver reparera moderkort, dataåterställning eller enheter som har gjort tidigare reparationsförsök. Om reparationen misslyckas eller dataåterställning inte är möjlig, eller om enheten tidigare arbetats på innan den anlände till vår butik, kommer du att debiteras en reparationsavgift på 500 kr för att täcka den tid som spenderas på din enhet.
  • Vi kommer att använda reservdelar med liknande/annan färg om enhetens färg är slut i lager.
  • Ej efterfrågad paket från postkontoret kommer att återvinnas.
  • Ji är inte Apple-Auktoriserad och vi är inte i någon form relaterad till Apple .Inc (©™)
  • Vi rekommenderar dig spara en separat säkerhetskopia av innehållet i enhetens Data, ta bort all personlig information som du vill skydda och inaktivera alla säkerhetslösenord. Vi och dess ombud inte för eventuell förlust av program, Data eller annan information på enheten.
  • Skicka inte en låda, laddare, sdkort, … som du vill få tillbaka! Alla lådor som vi får kommer att brytas ner, skäras upp och bortskaffas i det ögonblick de tas emot, inga undantag. Om du skickar oss din enhet i den ursprungliga rutan, till exempel rutan Apple säljer MacBook till dig – får du inte tillbaka den.
  • Vi ansvarar inte för typografiska fel. Vi förbehåller sig rätten att avbryta beställningar du har gjort om det fanns ett typografiskt fel gällande pris eller tillgänglighet för en vara du har beställt.
  • Alla reparationer och tjänster som inte inkluderar några reservdelar eller material är ej återbetalningsbara. (Såsom: upplåsning, uppdateringar, dataåterställning, rengöring, konsultation … )
  • En skriftlig eller muntlig reparations offert kan i vissa sällsynta fall avvika, inte mer än max 15 procent. (36 § konsumenttjänstlagen)
  • För vissa typer av reparationer behöver vi enhetslösenord. Det är kundens ansvar att ha lösenordet och ange lösenordet. Utan det kan vi inte testa/felsöka efter eller före reparation. Därför tar vi inget ansvar för eventuella konsekvenser.
  • Garanti för döda pixlar gäller endast för mer än 4 svarta pixlar. 3 eller färre döda pixlar (Vit, Blå, Röd) täcks inte av garantin.
  • Begagnade enheter till salu har inte öppet köp. Men har 100 dagars garanti på hårdvara.
  • Om du skickar en trasig enhet för reparation utan att beställa på hemsidan eller först få ett referensnummer via e-post. Du kommer att debiteras 999 kr extra serviceavgift.

Ingående av köpavtal:

  • Genom att slutföra beställningen accepterar du dessa Köpvillkor. Köpavtal är ingått då LagaiPhone.se har bekräftat din beställning genom att skicka dig en orderbekräftelse. Sådan bekräftelse görs via e-post till den adress du angett i samband med beställningen. Observera att du måste vara 18 år eller, om du inte har fyllt 18 år, ha fått målsmans godkännande för att ingå ett avtal med LagaiPhone.se. Du intygar genom att acceptera dessa Köpvillkor att du är över 18 eller har målsmans godkännande. Avtalet kan endast ingås på svenska.

Beställning

  • Vid beställning träffas avtal om köp när LagaiPhone.se bekräftat beställningen via mail. Orderbekräftelsen genereras automatiskt utan manuell översyn.
  • Har du ej fått någon orderbekräftelse inom 24 timmar, vänligen kontakta kundservice.
  • Om du skickar en enhet för reparation utan att beställa online eller ett Ref-nummer från oss. Reparationen kommer att försenas. Även 299 kr avgift tillkommer på din faktura. Se till att följa fraktanvisningarna här.

Priser

  • I priserna ingår moms med 25 % (Inloggad som företag visas priserna exkl. moms)
  • I kundvagnen syns det totala priset för varorna inklusive moms, frakt samt eventuell faktureringsavgift.
  • Alla reparationspriser på hemsidan är uppskattade. Välkommen att kontakta oss för pris- och lagerkontroll.

Betalning

  • Kortbetalning:Payson AB erbjuder dig möjligheten att genomföra beställningen med betal- och kreditkort anslutna till VISA och MasterCard. Payson AB är certifierad enligt Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS) som är en säkerhetsstandard framtagen av korthantering som gemensamt ställs av de internationella kortvarumärkena, Visa, Mastercard, American Express, JCB och Discover Card.
  • Delbetalning: PaysonDelbetalning innebär att kunderna kan delbetala sina köp på 3 till 12 månader, vilket öppnar vägen till större och fler köp.
    Vid delbetalning gör eFinance en snabb kreditcheck i kassan, visar på ett enkelt och tydligt sätt vilka alternativ som finns och vad det kostar samt skickar ut delbetalningsavtal till kunden.
  • Fakturaköp: BillmateFakturaköp innebär att kunderna får hem sina varor i lugn och ro och först därefter betalar fakturan.
    eFinance tar hela kreditrisken och betalar ut pengarna till webbutiken.
    Med Fakturaköp gör eFinance en snabb, automatisk kreditcheck i kassan vid beställningen. Via en enkel webbklient administrerar webbutiken fakturorna, gör eventuella ändringar osv, för att sedan skicka över fakturan till eFinance. Här tar eFinance över och skickar ut fakturan till kunden, tar hand om betalningarna, skickar eventuella påminnelser, inkassokrav m m. Webbutiken är själv med och tar fram kreditmallen som bestämmer vem som får handla mot faktura eller inte, alltså hur stora risker man vill ta.
    En annan fördel med Fakturaköp är att kunden slipper uppge betalkortsnummer eller logga in på banken. Det är snabbt, enkelt och tryggt för kunden att handla! Fakturaköp sparar mycket tid, som istället kan användas till att öka försäljningen. Dessutom förbättras konverteringen, antalet besökare som genomför en handling i din webbutik! Vi köper givetvis fakturor mot både företag och privatpersoner.
    När du väljer faktura får du hem varorna först och kan se att de motsvarar dina förväntningar.
    När du väljer att betala med faktura kan du välja mellan att betala allt på en gång eller att göra en delbetalning.
    Detta val gör du i webbutikens kassa. Vid delbetalning kan du välja att dela betalningen på 3, 6 eller 12 månader. Fakturan kommer till dig via e-post och du har 14 dagar på dig att betala. Vid val av betalningsalternativet faktura kan du känna dig trygg. Du uppger ditt personnummer i webbutikens kassa, detta för att vi skall kunna kontrollera dina personuppgifter och godkänna köpet. När du väljer detta alternativ behöver du inte lämna ut uppgifter om ditt kontokort.
    En annan fördel är att du inte behöver ha ditt kontokort eller din bankdosa tillgänglig när du skall slutföra köp.
  • Swish är en tjänst som utvecklats för att erbjuda en enkel och trygg mobil tjänst för direkta betalningar.
    Det enda du behöver veta för att swisha pengar till en annan Swish-användare är mottagarens mobil- eller Swish-nummer. Pengarna kommer in på kontot inom loppet av några sekunder.
    Privatpersoner och Företag:
    Betala snabbt och enkelt till alla personer, företag, föreningar och organisationer som är anslutna till Swish.
    Med din mobil:
    Med Swish behövs inga kontonummer för att skicka pengar. Skriv in mottagarens mobilnummer (betalning till privatpersoner) eller Swish-nummer (betalning till företag, föreningar och organisationer) i Swish-appen och klicka på Betala.
  • Mer info om betalning hittar ni här
  • Faktura Villkor och avgifter och dröjsmålsränta för företag: Om betalning inte har mottagits av oss på förfallodagen debiteras förseningsersättning i enlighet med lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. samt dröjsmålsränta på det förfallna beloppet till dess full betalning är oss tillhanda. Dröjsmålsränta beräknas enligt vid var tid gällande referensränta med ett tillägg om 24,00 procentenheter.

Avbeställning

  • Som konsument har du avbeställningsskydd fram tills dess att det är uthämtat.
  • Avbeställningar kan göras efter utskick, tills dess att den är levererad eller på ombud.
  • Dock kan det tillkomma administrativa kostnader, från 299 kr.
  • Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. Om vi får tillbaka försändelsen pga okänd adress eller att du är avflyttad så debiterar vi 299 kr för att täcka hanteringskostnaden.

Skrivfel

  • Pris och den vara som presenteras i kassan vid köptillfället och som kund bekräftar är det  som gäller. Vi kan annullera beställningen på kundens begäran.
  • Vi ansvarar inte för typografiska fel. Vi förbehåller sig rätten att avbryta beställningar du har gjort om det fanns ett typografiskt fel gällande pris eller tillgänglighet för en vara du har beställt.

Leverans

Leveranstid

  • Normal leveranstid på lagervaror är 1-3 arbetsdagar och aktuell utleveranstid framgår alltid i kassan före köp. Ordrar som inkommer måndag till fredag före kl 13:00 skickas samma dag. Beställningar som är mottagna på lördagar samt söndagar kommer att behandlas påföljande måndag.
  • Leverans kan endast ske till din bokföringsadress.

*Produkter / komponenter som finns i lager.

Fraktkostnad

  • Fraktkostnaden är mellan 29 och 199 kr inkl. moms för paket under 3 KG.
  • Frakt utanför Sverige 199 kr.
  • Vi skickar paket med postnord.se, beställningar som överstiger 500 kr erbjuder vi fri frakt (1:a-klassbrev inrikes: utan spårningsnummer och ingen försäkring). Om du vill försäkra ditt paket kan du välja Rek inrikes och betala extra. Om du vill spåra din beställning ska du välja Postnord Varubrev och betala extra i kassan.

Leveranssätt

  • Mindre försändelser med ett värde under 5000 kr inkl. moms kan skickas med leveranssätt Varubrev eller MyPack Home Small. Försändelser som skickas som brev är ej försäkrade mot förluster eller transportskador. Väljer du istället Rek inrikes eller DPD (företagspaket) är din försändelse försäkrad mot förlust samt skada.
  • DPD Företagspaket Skickas till företag. DPD Företagspaket 16.00 levereras till vår adress senast kl 16.00 dagen efter.
     OBS att det inte går att skicka DPD Företagspaket till privatpersoner och boxadresser.
  • Vi arbetar inte med Bring Citymail. Använd PostNord eller DHL istället.
  • Det är viktigt att ditt namn står på dörren och att din leveransadress är komplett (inklusive Lgh-nummer på lägenhet).

Ej uthämtad försändelse

  • Ej uthämtad försändelse debiteras en avgift av från 299 kr inkl. moms för att täcka (LagaiPhone.se) frakt- och administrationskostnader. Ny fraktkostnad tillkommer om försändelsen ska skickas på nytt.
  • Ej uthämtad försändelse utan spårningsnummer (Skrymmande brev) debiteras endast ny fraktkostnad.

Leveransförsening

  • Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post, om det är vi som är vållande till förseningen. Om en försening på kommer och som är utanför vår leverantörs kontroll så kan inte du som konsument kräva skadestånd, vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från gällande förseningar bortom vår leverantörs kontroll. som konsument har du rätt att göra påföljder gällande ordern. Om vi inte kan åtgärda leveransförseningen inom en skälig tid så har du som konsument rät att häva köpet, detta gäller även specialbeställningar.

 Allmänna servicevillkor:

  • Garanti gäller enligt fastställda garantivillkor.
  • Inlämningskvittot är en värdehandling och krävs för utlämning av färdig service. Inga undantag ges.
  • Vi kan tyvärr inte lagerföra eller ansvara för transportmaterial som ej är originalemballage.
  • För kvarglömda media i telefon ansvaras ej.
  • Vänligen respektera att vi har ett kösystem på telefonservice att dagligen ringa och stressa våra tekniker för att skynda på servicen gör bara att all vår service går långsammare.
  • Om tekniker ej kontaktat er efter 3 arbetsdagar från inlämningstillfället, vänligen ring till vår butik snarast.

Garantin omfattar inte följande:

  •  Tapp, fuktskador eller annan yttre påverkan.
  •  Reparationer av produkter som installerats felaktigt.
  •  Reparation av produkt som saknar serienummer eller inköpshandling.

Återbetalning / Kreditering:

  • En återbetalning/kreditering sker i första hand alltid till det ursprungliga betalsättet, sker inom 14 dagar från det att vi mottagit meddelandet om ångratköp.
  • Vid direktbetalning och kontokortsbetalning så återbetalas beloppet alltid till kontot som användes vid köpet. Man behöver ange clearing och kontonummer vid återbetalning på ordrar som är betalda med faktura.
  • Vid retur pga. “Öppet köp” återbetalas hela beloppet minus 199kr inkl. moms för fraktkostnader & hanteringstjänst.

Beställningar i andras namn:

  • Det är inte tillåtet att beställa varor i någon annans namn eller adress utan dennes vetskap och godkännande. Falskbeställningar polisanmäls utan undantag. Vi loggar IP vid varje beställning, som bifogas vår polisanmälan.

Ångerrätt och returnerade varor:

  • För privatkunder tillämpar vi distansavtalslagen samt konsumentköpslagen. D.v.s. för fysiska produkter (ej tjänster) gäller för dig som konsument har rätt utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat. beställningar via webbplatsen eller postorder har kunden 14 dagars returrätt, vid köp inom Sverige. För att åberopa returrätten skall produkten vara oanvänd och oskadad samt att förpackningen ska vara komplett och oskadad. Vid retur skall varan returneras till oss i originalförpackning och ursprungligt skick samt en kopia med din orderbekräftelse. Returer bör lämpligen vara väl förpackade i ordentligt ytteremballage. Enligt distansavtalslagen måste e-handlare erbjuda 14 dagars ångerrätt. Vi är så säkra på att våra produkter håller god kvalitet att vi har valt att erbjuda 30 dagars ångerrätt! Observera att du måste skicka tillbaka produkten till oss inom 14 dagar efter du aviserat att du ämnar returnera en del av, eller hela din beställning. Eventuella transportskador till följd av bristfällig förpackning debiteras dig som kund. Värdeminskning av produkter gäller när produkten eller paketet är skadat, finns repor på eller repor. Skadade Varor som inte uppfyller dessa kriterier kommer att returneras till kund mot returfrakt samt hanteringskostnad utan undantag. Vid alla returer krävs att kunden sparar sitt kollinr för eventuell spårning.
  • För att detta ska gälla så ska varan vara i oskadat skick, oanvänd och i originalförpackning. Klistra eller tejpa inget på originalförpackningen. Du får självklart försiktigt undersöka varan (gäller ej reservdelar, minneskort, usbstickor, batterier, hörlurar/headset). Om produkten är plomberad inkluderas den ej av ångerrätten vid bruten plombering. För glas, skärmar och displayer får dessa ej vara monterade eller dess skyddsfilm avlägsnats.
  • Ångerrätten gäller inte på mjukvarufel eller tjänster. Mjukvarufel orsakade av kunden eller fel orsakade genom justering av systeminställningar, installation av mjukvara, drivrutiner och ytterligare hårdvaror eller liknande skall inte berättiga en kunds anspråk. LagaiPhone.se tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen. Återbetalning sker inom 14 dagar från det att vi mottagit meddelandet om ångrat köp. Varan måste dock ha kommit åter till oss eller till dess att kunden lämnat bevis på att varan har återsänts innan återbetalning kan ske. För företagskunder gäller ej 30 dagars ångerätt.
  • Vill du som konsument utöva ångerrätt som ej gäller mjukvarufel eller tjänster, då måste du kontakta oss genom att skicka e-post till [email protected] eller följ stegen i vår returhantering. Om du ångrar dig efter att du handlat och det inte är något fel på produkten får du själv betala returfrakten. Returer och byten kan även ske i vår butik.

Alla returer skickas till: 
1685481209

  • Vid retur kan ett standardformulär gällande ångerätten användas, men detta är inget krav. Formuläret finns på Konsumentverkets webbplats här.

Öppet köp

  • Ångerrätten gäller inte för tjänster och reparationer.
  • Ångerrätten gäller inte mjukvara eller installation har skett.
  • Företag har ingen ångerrätt men öppet köp i 10 dagar vid obruten förpackning.

Garanti:

  • Vi lämnar 100 dagar garanti på våra produkter. Vissa märken/tillverkare erbjuder längre garantitid än så. Gäller tillverkarens egen garanti längre än 100 dagar står det nämnt i produkttexten för respektive produkt. Garanti gäller ej vid oaktsamhet eller otillbörlig användning av produkten.

Reklamation:

  • Vi följer konsumentköplagen vilket ger dig som kund rätt att reklamera en produkt i tre månader från inköpsdatum.
  • För att reklamera en vara, följ stegen i vår returhantering .
  • OBS! Innan du returnerar defekt / fellevererad vara måste du kontakta kundtjänst för att få reklamationen godkänd, ibland kan det räcka med att vi skickar reservdelar.
  • Vid alla returer krävs att kunden sparar sitt kollinr och kvitto för eventuell spårning.
  • Vid retur skall varan emballeras på ett sådant sätt att varan eller dess förpackning inte kan komma till skada.

Skador på paket

  • Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

Postens Allmänna Villkor, PAV: klicka här

  • Gör din reklamation direkt här på webbplatsen

Garanti gäller ej transportskador:

  • Vid transport till oss av speditionsföretag, från vilka speditionsföretaget godkänt emballaget. Vänligen kontakta speditionsföretaget.
  • För övrig transport till oss, då bristfälligt emballage har använts.
  • För övrig transport till oss, om transporten har skett oaktsamt.

Fel order:

  • Har du fått fel varor, saknas det något, eller är varan som du har fått trasig vid leverans? Kontakta då oss omedelbart så att vi kan rätta till det.

Tvist

  • Vid eventuell tvist följer LagaiPhone.se ARN:s rekommendationer. Via denna länk http://ec.europa.eu/consumers/odr kan du läsa mer om de regler som EU har tagit fram för konsumenttvister och om tvistlösning online (ODR).

SSL-Certifikat

  • Vi innehar SSL-Certifikat